Dilema kvantitativního a kvalitativního přístupu : je metodologický pluralizmus východiskem?

Warning

This publication doesn't include Faculty of Education. It includes Faculty of Social Studies. Official publication website can be found on muni.cz.
Title in English Quantitative versus qualitative approach : is the methodological pluralism a solution?
Authors

FILIP Miroslav

Year of publication 2004
Type Article in Periodical
Magazine / Source Československá psychologie
MU Faculty or unit

Faculty of Social Studies

Citation
Keywords qualitative methodology; quantitative methodology; methodological pluralism; epistemology
Description Studie polemizuje s řešením sporu kvantitativní a kvalitativní metodologie, jaký navrhuje metodologický pluralizmus. Snaží se ukázat, že rozdíl mezi oběma přístupy není relativní - souvisí se základními dvěma způsoby, jak můžeme poznávat svět. Vztah kvantitativní a kvalitativní modality poznání je postupně diskutován v kontextu filozofie, přírodních věd a humanitních věd. Na tomto pozadí jsou kritizovány zdroje metodologického pluralizmu v současné psychologii - neujasněné cíle poznání, neujasněnost hranic mezi kvantitativním a kvalitativním přístupem, frustrace z dosavadní neúspěšnosti ryze kvantitativní i kvalitativní podoby psychologie a aplikace vnějších pohledů na vědu v normativní metodologické diskuzi. Z této kritiky vyplývá nutnost odmítnutí pluralistického řešení. Autor naopak navrhuje kvantitativní a kvalitativní přístup v psychologii zvlášť tematizovat a systematicky aplikovat podle jejich povahy.

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.