Project information
Exploring Teacher-Centred and Student-Centred Teaching as Contradictory Paths towards Inclusive Education in Primary Schools
- Project Identification
- GA25-15505S
- Project Period
- 1/2025 - 12/2027
- Investor / Pogramme / Project type
-
Czech Science Foundation
- Standard Projects
- MU Faculty or unit
- Faculty of Education
Inkluzivní vzdělávání se týká zvyšování účasti, participace a výsledků všech žáků v běžných školách, různorodých z hlediska jejich schopností, pohlaví, socioekonomického či etnického původu. Cílem tohoto výzkumného projektu je zkoumat, jak dvě protichůdné vyučovací strategie přispívají k naplnění těchto snah. Jako první vyučovací strategie se míní tradiční frontální vyučovací strategie orientovaná na učitele, která byla obohacena o responzivnost a formativní hodnocení. Jako druhá se míní zážitková vyučovací strategie s minimálními instrukcemi orientovaná na žáka, která je založena na sebeřízeném učení. Tento výzkumný projekt bude využívat smíšenou metodu několika případových studií vyučovacích praktik ve čtyřech základních školách v České republice, které praktikují demokratické nebo responzivní vyučovací strategie. Projekt je průkopnický v rekonceptualizaci inkluzivního vzdělávaní s ohledem na příznivé vyučovací strategie a v kritickém zkoumání těchto vyučovacích strategií. Výsledkem projektu jsou čtyři články v zahraničních časopisech (4 Jimp) a jedna odborná kniha.