O programu
1.1. Charakteristika programu
Program „Normální je nekouřit“ je zaměřený šířeji na komplexní podporu zdravého
životního stylu a prevenci kouření u dětí mladšího školního věku (7-11 let).
Průvodcem celého programu je veverka Věrka, která si s dětmi povídá o zdraví, o
nemoci, o aktivním pohybu ve volném čase, o zdravé výživě, lesních zvířátkách a
v pohádce na videu se dozvídají o cigaretě Retce. Zábavnou formou se tak
seznamují s tím, že kouření není normální součástí našeho životního stylu.
Dozvídají se o tom, co je zdravé, o orientaci v rizicích, se kterými se mohou
setkat a účinné prevenci tak, aby byly připraveny uchovat si své zdraví i v
dospělém věku.
1.2. Východiska
V našem programu vycházíme z několika základních poznatků:
- Postoje k nekouření a adekvátnímu chování v dodržování zásad zdravého
životního stylu se formují už v předškolním a mladším školním věku.
Zde je místo především pro působení rodiny, ale i školních preventivních
programů. Později ve věku puberty a dospívání se stává významnější tlak
vrstevníků a postupně je mnohdy i určujícím faktorem pro budoucí chování mladých
lidí.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání zavádí vzdělávací oblast
„Člověk a jeho svět“, jehož součástí je výchova ke zdraví, kde se tento program
může využít.
- Program „Zdraví 21“.
- V České republice jsou už úspěšně v našich školách používány preventivní
protikuřácké programy např.:
• „My nechceme kouřit ani pasivně“ (KHS Blansko)
• „Aby děti nekouřily ani pasivně“ (OHS Klatovy)
• „Já kouřit nebudu a vím proč“ (Liga proti rakovině Praha)
určené pro mateřskou školu
• „Kouření a já“ (LF MU Brno) pro nejvíce ohroženou skupinu dětí a dospívajících
2. stupně základních škol
Náš program vyplňuje mezeru v edukačním působení pro mladší školní věk (7-11
let).
1.3. Cíle programu
Hlavním cílem programu je dosáhnout toho, aby se dítě vědomě stalo nekuřákem. Je
to však cíl dlouhodobý a proto je nutné vytýčit další krátkodobé cíle směřující
k tomuto bazálnímu cíli. Tento program by měl přispět k:
• formování pozitivního postoje k zdravému způsobu života
(zdravá výživa, dostatek pohybu, duševní pohoda)
• formování odpovědného přístupu ke svému zdraví
(vědět, co je zdravé, nezdravé v každodenním životě)
• snížení počtu dětí vystavených pasivnímu kouření
(spolupráce s rodiči)
• získání poznatků a dovedností, jak si chránit si své zdraví
(poznat, co je na kouření škodlivé)