Obsah
Obsah programu je zaměřen komplexně na ovlivňování postojů a chování dětí k
zdravému způsobu života, zajištění dostatku aktivního pohybu, získávání
základních znalostí o svém těle a jeho funkci, dodržování hygienických návyků a
zásad zdravé výživy, informovanost o důsledcích kouření, atd. Součástí programu
je část věnovaná dětem s pracovními listy pro každou lekci, motivačními příběhy
veverky Věrky a úkoly i domácími úkoly pro společnou činnost dětí s rodiči.
Další část poskytuje podrobnou metodiku k jednotlivým lekcím, která je otevřená
a dává možnost tvůrčího doplňování podle lokálních podmínek škol a invence
učitelů, aby si adaptovali (ušili) program přímo na míru své třídě a obohatili
jej tak o své zkušenosti a přijali za svůj. Poslední části jsou připraveny
letáky pro rodiče, neboť bez současného a souhlasného výchovného působení rodičů
by měl program jen malou účinnost.
Metody
Malé děti se nejlépe učí prožitkem a proto jsme v programu využili her,
písniček, omalovánek, hraní rolí, vyprávění příběhů, atd. - aktivních metod,
které děti osloví. To vše vzhledem ke specifice 1. tříd, kde se děti teprve učí
číst a psát. Výchova k nekuřáctví by měla být prováděna učitelkou nekuřačkou,
která by přirozeně, nenásilně dokázala děti vést k tomu, o čem je sama
přesvědčena a nedocházelo tak k disharmonii výchovného působení učitele a jeho
chování, kterou děti snadno odhalí. Učitel, stejně jako rodič je pro dítě
modelem, podle kterého formuje a přizpůsobuje své vlastní chování, proto jsou
tyto modely pro dítě důležité.
Realizace programu nevyžaduje aktivity nad rámec obvyklého školního programu. Je
připraven tak, že odborně vzdělaný učitel nepotřebuje žádné další zaškolení a
průpravu. Naopak, může program tvořivě využít i v jiných vyučovacích předmětech
jako je tělesná výchova (překážková dráha, šplh, běh jako veverka), kreslení
(zdravého a nezdravého v každodenní činnosti,..), pracovní vyučování ( výroba
figurky veverky Věrky, cigarety Retky, srdíčka, plic a zoubku – vybarvení,
vystřihnutí a nalepení na špejli), čtení (upravené texty – příběhy veverky
Věrky), atd., dle zvážení učitele.
Účinnost programu
Účinnost programu je možno hodnotit přiloženým předem připraveným individuálním
řízeným rozhovorem, obsahujícím připravené otázky a grafickou část, kde děti
určují, co je a co není zdravé v každodenním životě. Zjištění účinnosti se
doporučuje provést ihned po ukončení programu ve třídě, možno doplnit stejným
testem i po delším časovém intervalu (např. na konci školního roku)
Dlouhodobá účinnost se projeví až v dalších letech, kdy se dítě poprvé dostává
do přímého kontaktu s tlakem okolí a pokušení být jako dospělý a zakouřit si. Až
zde se projeví, zda se dítě stane vědomě nekuřákem. Faktorů, které ovlivní toto
rozhodnutí je mnoho, ale rádi bychom alespoň částečně přispěli k tomuto cíli.
Učiteli je možné doporučit založení složky pro každé dítě a dlouhodobě sledovat
vývoj nekuřáckých postojů, poznatků a dovedností, jak si chránit a podporovat
své zdraví - portfolio a případně na konci páté třídy předat dítěti.