Opportunities to Learn in Physics Instruction in the Czech Republic: Findings of the IRSE Video Study

Logo poskytovatele
Název česky Příležitosti k učení ve výuce fyziky v České republice: Zjištění z IVŠV videostudie fyziky
Autoři

JANÍK Tomáš NAJVAR Petr NAJVAROVÁ Veronika TRNA Josef NOVÁK Petr

Rok publikování 2012
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj New Educational Review
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova opportunities to learn; physics instruction; video-based research on instruction; videostudy
Popis Ve studii jsou prezentovány výsledky IVŠV videostudie fyziky, která byla realizována Institutem výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty MU. Výuka fyziky byla analyzována na pozadí konceptuálního rámce s vůdčím pojmem "příležitosti k učení". Zkoumaný soubor sestávál z 62 hodin výuky fyziky na 2. stupni základních škol v Brně (Česká republika). Vyučovací hodiny byly zaznamenány na video, transkribovány a kódovány; data byla analyzována ve čtyřech oblastech, k nimž studie přináší základní zjištění: a) organizace výukového procesu; b) fáze výuky; c) využívání didaktických prostředků a médií; d) využívání experimentů. Výsledky ukazují, že zkoumaná výuka je do značné míry orientována na učitele, což se projevuje v organizačních formách práce. Moderní média (ICT, audiozáznamy, videozáznamy) jsou relativně málo využívána: nejvíce je využívána tabule. Rovněž experimenty jsou ve výuce využívány v nepříliš vysoké míře - jedná se přitom o experimenty učitelské.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.