Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogická orientace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2012/PedOr12_2_Profesni_MinarikovaJanik.pdf |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181 |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | professional vision; professional knowledge; professional action; reflection; cycle of pedagogical reasoning and action; teacher education; e-learning environment; video |
Přiložené soubory | |
Popis | Přehledová studie uvádí do českého odborného diskursu profesní vidění jako jeden z perspektivních pojmů využitelných při úvahách na téma (učitelské) profesionalizace. V úvodu textu se autoři zmiňují o vybraných pokusech o vymezení znaků profesí a představují pohled na problematiku učitelské profesionality, resp. expertnosti, který se opírá o tři dimenze – profesní vidění, profesní vědění a profesní jednání. Dále naznačují vztahy mezi těmito třemi dimenzemi, a to v rámci modelu pedagogického uvažování a jednání (Shulman, 1986) a modelu reflexe ALACT (Korthagen, 2011). V dalším textu autoři rozebírají profesní vidění u profesí obecně a poté specificky u učitelů. Představují existující konceptualizace tohoto pojmu a na základě teoretických i empirických studií souvisejících s tímto konceptem se propracovávají k vlastnímu pojetí profesního vidění učitelů. Dále naznačují vztah profesního vidění a reflexe na spirále pedagogického uvažování a jednání. V závěru nastiňují využití konceptu profesního vidění v učitelském vzdělávání, konkrétně při tvorbě elektronického učebního a diagnostického (video)prostředí pro (budoucí) učitele.Tato studie navazuje na disertační výzkum autorky a rozpracovává jeho východiska. |
Související projekty: |