K metodám výzkumu expertnosti v profesi učitele.
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Cílem příspěvku je představit metodologii výzkumu expertnosti a determinant jejího rozvoje v profesi učitele na příkladu učitelů cizích jazyků. Výzkum se zaměřuje na problematiku identifikace expertů, dále na systematickou analýzu povahy expertnosti učitele a na procesy a podmínky jejího rozvoje a udržování. Výzkum expertnosti jako stabilně vysoké kvality výkonu učitele staví na metodologii uplatňované v obecných výzkumech expertnosti v různých oblastech lidské činnosti vycházejících z kognitivních teorií, zároveň ovšem zohledňuje i sociální a afektivní dimenzi učitelské expertnosti. Akcent je kladen na charakteristiky expertnosti učitele a determinanty jejího rozvoje, zohledněny jsou i srovnávací studie učitelů-expertů a noviců v profesi. Příspěvek představí výzkumný design. V první fázi výzkum prostřednictvím pozorování výuky a rozhovoru cílí na charakteristiky expertnosti a expertního výkonu, ve druhé fázi zaměřené na povahu expertnosti jsou využity videonahrávky a metoda zpětného vybavování. Třetí fáze je biografickým výzkumem determinant rozvoje expertnosti. Jádrem příspěvku je popis tvorby kategoriálního systému a představení nástrojů sběru dat pro první fázi výzkumu. |
Související projekty: |