Visuals in Geography Textbooks: Categorization of Types and Assessment of Their Instructional Qualities

Logo poskytovatele
Název česky Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu: Kategorizace typů a hodnocení jejich vzdělávacích kvalit
Autoři

JANKO Tomáš KNECHT Petr

Rok publikování 2013
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Review of International Geographical Education Online
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://www.rigeo.org/vol3no1/RIGEO-V3-N1-5.pdf
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova content analysis; geography; images; instructional quality; pictures; representations of content; textbooks; visuals
Přiložené soubory
Popis Příspěvek se zaměřuje na problematiku nonverbálních prvků v učebnicích a posuzování jejich edukačního potenciálu. K problematice je přistupováno z pedagogických a kognitivně-psychologických hledisek. Aplikována je teorie učebnic. Obecným cílem prezentovaného výzkumu bylo navržení výzkumného nástroje pro kategorizování nonverbálních prvků v učebnicích a posuzování jejich didaktických kvalit (abstraktnost, souvislost s textem, výstižnost popisku). V příspěvku jsou prezentovány výsledky obsahové analýzy 5 českých učebnic socio-ekonomického zeměpisu, v nichž bylo posuzováno 963 nonverbálních prvků. Výsledky ukázaly, že v analyzovaných učebnicích převládají realistické nonverbální prvky. Přičemž dominantní jsou fotografie. Posuzování souvislosti nonverbálních prvků a výkladového textu naznačilo, že nonverbální prvky související s obsahem textu jsou zastoupeny ve srovnatelné míře jako nonverbální prvky obsah textu rozvíjející. Pokud jde o výstižnost popisku nonverbálních prvků, nejčastěji zastoupenými typy jsou identifikující a rozšiřující popisek. Výzkumné šetření rovněž naznačilo, že doporučení pedagogického a kognitivně-psychologického výzkumu nejsou při koncipování nonverbálních prvků vždy v odpovídající míře reflektovány. Otevírají se tak další otázky aplikovaný výzkum v této oblasti, ale také pro vydavatele učebnic.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.