Visuals in Geography Textbooks: Categorization of Types and Assessment of Their Instructional Qualities
Název česky | Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu: Kategorizace typů a hodnocení jejich vzdělávacích kvalit |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2013 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Review of International Geographical Education Online |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.rigeo.org/vol3no1/RIGEO-V3-N1-5.pdf |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | content analysis; geography; images; instructional quality; pictures; representations of content; textbooks; visuals |
Přiložené soubory | |
Popis | Příspěvek se zaměřuje na problematiku nonverbálních prvků v učebnicích a posuzování jejich edukačního potenciálu. K problematice je přistupováno z pedagogických a kognitivně-psychologických hledisek. Aplikována je teorie učebnic. Obecným cílem prezentovaného výzkumu bylo navržení výzkumného nástroje pro kategorizování nonverbálních prvků v učebnicích a posuzování jejich didaktických kvalit (abstraktnost, souvislost s textem, výstižnost popisku). V příspěvku jsou prezentovány výsledky obsahové analýzy 5 českých učebnic socio-ekonomického zeměpisu, v nichž bylo posuzováno 963 nonverbálních prvků. Výsledky ukázaly, že v analyzovaných učebnicích převládají realistické nonverbální prvky. Přičemž dominantní jsou fotografie. Posuzování souvislosti nonverbálních prvků a výkladového textu naznačilo, že nonverbální prvky související s obsahem textu jsou zastoupeny ve srovnatelné míře jako nonverbální prvky obsah textu rozvíjející. Pokud jde o výstižnost popisku nonverbálních prvků, nejčastěji zastoupenými typy jsou identifikující a rozšiřující popisek. Výzkumné šetření rovněž naznačilo, že doporučení pedagogického a kognitivně-psychologického výzkumu nejsou při koncipování nonverbálních prvků vždy v odpovídající míře reflektovány. Otevírají se tak další otázky aplikovaný výzkum v této oblasti, ale také pro vydavatele učebnic. |
Související projekty: |