K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Informace České geografické společnosti |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://geography.cz/informace-cgs/wp-content/uploads/downloads/2013/10/i022013_knecht_hofmann.pdf |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | geography teaching; geography education; curriculum scope; curriculum sequence; geography curriculum |
Přiložené soubory | |
Popis | Aktuálně probíhající kurikulární reforma v Česku s sebou přinesla rozvolnění vzdělávacích obsahů. Učitelé dostali možnost samostatně rozhodovat o tom, v jakém pořadí budou ve výuce prezentovat geografické učivo. Nejsou k dispozici výzkumná data, která by udávala, jak učitelé této možnosti využili, a v jakém pořadí je geografické učivo ve výuce skutečně prezentováno. V první části příspěvku autoři stručně charakterizují aktuální stav didaktiky geografie v Česku, definují pojem řazení učiva a související teoretické pozadí a shrnují dosavadní stav poznání. V druhé části příspěvku je prezentována metodika výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak jsou geografické vzdělávací obsahy řazeny ve školních vzdělávacích programech nižších sekundárních škol v Česku a následně objasnit, jak učitelé jimi preferované řazení učiva zdůvodňují. Použitou metodou sběru dat byl dotazník získaný od 81 učitelů nižších sekundárních škol v Česku. Ve třetí části příspěvku jsou prezentovány výsledky výzkumu. Ukázalo se, že pořadí geografického učiva bylo na zkoumaných školách velmi obdobné, a způsob řazení geografického učiva zůstal přibližně takový, jaký byl před spuštěním kurikulární reformy. V závěru příspěvku autoři diskutují výzkumná zjištění a doporučují věnovat více pozornosti podpoře profesního rozvoje učitelů geografie. |