K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech

Autoři

KNECHT Petr HOFMANN Eduard

Rok publikování 2013
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Informace České geografické společnosti
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://geography.cz/informace-cgs/wp-content/uploads/downloads/2013/10/i022013_knecht_hofmann.pdf
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova geography teaching; geography education; curriculum scope; curriculum sequence; geography curriculum
Přiložené soubory
Popis Aktuálně probíhající kurikulární reforma v Česku s sebou přinesla rozvolnění vzdělávacích obsahů. Učitelé dostali možnost samostatně rozhodovat o tom, v jakém pořadí budou ve výuce prezentovat geografické učivo. Nejsou k dispozici výzkumná data, která by udávala, jak učitelé této možnosti využili, a v jakém pořadí je geografické učivo ve výuce skutečně prezentováno. V první části příspěvku autoři stručně charakterizují aktuální stav didaktiky geografie v Česku, definují pojem řazení učiva a související teoretické pozadí a shrnují dosavadní stav poznání. V druhé části příspěvku je prezentována metodika výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak jsou geografické vzdělávací obsahy řazeny ve školních vzdělávacích programech nižších sekundárních škol v Česku a následně objasnit, jak učitelé jimi preferované řazení učiva zdůvodňují. Použitou metodou sběru dat byl dotazník získaný od 81 učitelů nižších sekundárních škol v Česku. Ve třetí části příspěvku jsou prezentovány výsledky výzkumu. Ukázalo se, že pořadí geografického učiva bylo na zkoumaných školách velmi obdobné, a způsob řazení geografického učiva zůstal přibližně takový, jaký byl před spuštěním kurikulární reformy. V závěru příspěvku autoři diskutují výzkumná zjištění a doporučují věnovat více pozornosti podpoře profesního rozvoje učitelů geografie.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.