Příležitosti k učení jako teoretický koncept a možnosti jeho výzkumného využití
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příležitosti k učení představují teoretický koncept, ke kterému se u nás hlásí nemalé množství autorů zabývajících se výzkumem výuky. Od 60. let 20. století bylo zejména v USA podniknuto mnoho pokusů o definování a měření příležitostí k učení. Výzkumy zastřešené konceptem příležitostí k učení poměrně zdařile operacionalizují procesuální stránku výuky, například vztah mezi vyučováním a učením. Zřejmě proto se příležitosti k učení se staly centrální teoretickou kategorií mezinárodního srovnávacího výzkumu TIMSS. Bohužel není možné prohlásit, že se v prostředí české a slovenské pedagogiky s příležitostmi k učení pracuje vždy v souladu s jejich původním vymezením a teoretickým rozpracováním. Cílem teoretického příspěvku je přiblížit vývoj příležitostí k učení jako teoretické kategorie a nastínit možnosti jejího poměrně širokého využití při zkoumání procesů vyučování a učení. Koncept příležitostí k učení se v kontextu aktuálního vývoje ukazuje jako nosný zejména pro zkoumání kvality výuky napříč obory školního vzdělávání. Vznik studie byl podpořen z projektu GAČR GPP407/12/P059 Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce. |
Související projekty: |