Rodové rozdíly ve výsledcích Škály charakteristik nadání (CGS) u dětí předškolního věku
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Klinická psychologie a osobnost |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | characteristics of giftedness scale children of preschool age gender differences |
Popis | Výzkumná studie se zabývala analýzou rodových rozdílů ve výsledcích plošného skríninku nadání u dětí předškolního věku metodou CGS (Characteristics of Giftedness Scale). Skríninku se zúčastnilo 807 dětí z 18 mateřských škol v gesci Královéhradeckého magistrátu, metoda CGS byla administrována jejich učitelkám. Výsledky ukazují, že v nadcházejícím školním roce lze očekávat 35 žáků prvních tříd s mimořádným rozumovým nadáním, což odpovídá 4 % dětí (ve sledované oblasti) předškolního věku. Metoda tak nominovala přibližně dvojnásobný počet dětí do procesu identifikace mimořádného nadání, než je očekáváno v populaci (dle principu Gaussovy křivky normálního rozložení). Sledování rodových rozdílů ukázalo, že v rámci tohoto skríninku se dívky jevily jako celkově nadanější. Výsledný rozdíl může být dán do souvislosti s všeobecně rychlejším zráním dívek, s odlišným vývojem, respektive průběhem zrání CNS (dívčí mozek je lépe predisponován k výkonům souvisejícím s řečí a jemnou motorikou, na nichž velkou částí leží jádro školní zralosti), a v neposlední řadě též s rodovými stereotypy (faktem je, že hodnotitelkami byly ženy a autorkou skríninkové metody je rovněž žena). Tyto hypotézy je nutno dále prověřit. |