Fyzika a moderní technologie jako vhodný nástroj pro nadané žáky
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Přiložené soubory | |
Popis | V dnešním, digitálním světě, se informační a komunikační technologie (ICT) velmi výrazně začleňují do každodenního života běžného člověka a intenzivně ho ovlivňují. Společnost, jako logický důsledek těchto změn, žádá od školy, aby žákům/studentům nabízela prostředí, které je bude všestranně rozvíjet a motivovat k dalšímu vzdělávání. Učitelé, jako jeden ze základních činitelů výchovně-vzdělávacího procesu, na tuto situaci musí reagovat. Trendem posledních let je tak stále nápadnější zavádění ICT do vzdělávacího procesu. Jsou používány stále modernější didaktické prostředky usilující o větší interaktivitu vzdělávání žáků na základních školách, studentů na středních školách a gymnáziích. Počítačové modely a simulace usnadňují studentům pochopení zkoumaných jevů. Navíc, nezávisle na studentově analytickém a logickém myšlení, je posílena schopnost pochopení fyzikálních základů procesů z denního života. Vlastní modely a jejich tvorba může posloužit současně jako ukázka důležitosti mezipředmětových vztahů mezi matematikou, informatikou a fyzikou, technikou, eventuálně dalšími předměty. V práci je podrobně rozebrán současný stav, včetně výzkumného šetření a zpracována některá konkrétní témata pro výuku fyziky. Proto se zabýváme problematikou tvorby a používání dynamických modelů pro jednotlivé partie školské fyziky. Matematické modelování chápeme v našem pojetí jako komplementární složku vzdělávání, které přispívá ke zkvalitnění práce s nadanými žáky. |