Profesní vidění studentů učitelství anglického jazyka: jak vidí studenti výukové situace zachycené na videu?
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogická orientace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2014/pedor14_5_p753_profese_minarikova.pdf |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-5-753 |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | professional vision; knowledge-based reasoning; selective attention; video; teacher education; teachers of English as a foreign language; video case |
Popis | Předkládaná studie si klade za cíl popsat povahu profesního vidění u studentů učitelství anglického jazyka a změny, které nastanou po jejich práci s elektronickým učebním prostředím, které využívá analýzy videopřípadů (IVŠV VideoWeb pro studenty učitelství anglického jazyka). Výzkumný vzorek tvořilo 37 studentů Katedry anglického jazyka a literatury PdF MU, kteří absolvovali volitelný jednosemestrální kurz VideoWeb. Data byla sbírána pomocí tzv. diagnostických modulů IVŠV VideoWebu, které se skládaly z videosekvencí reálné výuky a úloh k elicitaci komentářů studentů. Písemné odpovědi byly analyzovány pomocí dvou kategoriálních systémů (pro zachycení uvažování založeného na vědění a pro zachycení celkové struktury jejich komentářů). Pro ilustraci výběrového zaměření pozornosti byly z komentářů vybrány výroky vztahující se k zadávání instrukcí žákům a induktivně analyzovány. Výsledky naznačují, že v komentářích převažuje popis, značně je zastoupena i interpretace a hodnocení. Změny v profesním vidění studentů učitelství po práci v IVŠV VideoWebu nastaly v několika oblastech. Studenti více popisovali a méně hodnotili. V oblasti zadávání instrukcí si všímali více detailů (kvalitativně i kvantitativně). Jejich komentáře byly více strukturovány dle času místo dle témat. To naznačuje posun v jejich profesním vidění a způsobu promýšlení výukových situací zachycených na videozáznamu. |
Související projekty: |