Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole

Logo poskytovatele
Autoři

JANÍK Tomáš MINAŘÍKOVÁ Eva PÍŠOVÁ Michaela KOSTKOVÁ Klára JANÍK Miroslav HUBLOVÁ Gabriela

Rok publikování 2014
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Pedagogika
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=2565
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova professional vision; ability to notice; teacher; educational research
Popis Přehledová studie si klade za cíl zmapovat výzkumy spojené s konceptem profesní vidění (resp. schopnost všimnout si) u učitelů. Profesní vidění zahrnuje procesy výběrového zaměření pozornosti a uvažování založeného na vědění, které vedou jednání profesionálů v situacích spjatých s jejich profesemi. Přehledová studie vychází z 19 časopiseckých studií zahrnutých do databází Web of Science a/nebo ERIC, které prezentují originální výzkumy zaměřené na profesní vidění (resp. schopnost všimnout si). Studie zodpovídá následující otázky: Jak je profesní vidění ve studiích konceptualizováno? Jaké cíle a otázky jsou ve studiích sledovány? Jaké přístupy a metody jsou používány? Jaká podstatná zjištění ze studií vyplývají? V závěru přehledové studie autoři předkládají shrnutí poznatků spolu s jejich diskusí. Ukazují, že ve výzkumech dominuje oblast matematického vzdělávání. Prozatím chybí zaměření na společenskovědní a umělecké obory. Existuje mnoho nástrojů ke zkoumání profesního vidění po akci. Výzvou pro budoucnost je ale vytvoření nástrojů pro zachycení profesního vidění „v akci“ a jeho změny v průběhu profesního rozvoje učitelů.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.