Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ

Logo poskytovatele
Autoři

ČEŠKOVÁ Tereza KNECHT Petr

Rok publikování 2015
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Problémovou výuku je možné považovat za jednu z důležitých komponent produktivní kultury vyučování a učení. Požadavek na řešení problémových učebních úloh mj. vyplývá z cílového nastavení kurikulárních dokumentů, dle kterých by vzdělávání mělo směřovat k rozvíjení kompetence k řešení problémů. Na základě analýzy videozáznamů hodin přírodovědy (1. st. ZŠ) a zeměpisu (2. st. ZŠ) se v příspěvku budeme snažit zodpovědět: (a) v jaké míře jsou problémové úlohy ve výuce na obou stupních ZŠ zastoupeny, (b) jak jsou problémové úlohy na obou stupních ZŠ didakticky koncipovány – z hlediska typů problémů a z hlediska (ne)přítomnosti jednotlivých fází cyklu řešení problémových úloh. Výsledky výzkumu indikují překvapivá zjištění hovořící ve prospěch větší didaktické elaborovanosti problémových úloh pozorovaných na 1. stupni ZŠ. Zjištění se autoři snaží hlouběji interpretovat. Vznik příspěvku byl podpořen projektem GA ČR GA14-06480S Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.