Vizuální prvky v učebnicích: analýzy, efekty, problémy a možná řešení
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V průběhu referátu zazněly jak základní teze k estetické stránce učebnic, tak další otázky, které se staly předmětem následující diskuse: 1. Ačkoli z pohledu pedagogiky a kognitivní psychologie budou vždy na prvním místě didaktické kvality učebnice, neznamená to, že umělecké a estetické aspekty jsou z hlediska fungování nonverbálních prvků jako didaktických prostředků méně podstatné. 2. Umělecké a estetické aspekty jsou tím, co činí vizuální prvek (a také jeho obsah) přijatelnější pro žáky (zejména ty mladší). Mohou mít vliv také na to, zda žák konkrétnímu nonverbálnímu prvku věnuje pozornost, nebo ho přejde bez povšimnutí. Estetická kvalita také hraje klíčovou roli v tom, zda se učebnice žákovi líbí, či nikoli. 3. Důležité je také zprostředkování estetických hodnot a rozvíjení estetického cítění žáků. Přestože umělecké a estetické kvality nonverbálních prvků mohou představovat poměrně subjektivní kritérium, nesnižuje to jejich důležitost. |