Vývoj seberegulačních strategií v období vynořující se dospělosti
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Sociálne procesy a osobnosť 2014. Človek a spoločnosť |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.spao.eu/files/spo-proceedings14.pdf |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | self-regulation; coping; parenting styles; self-efficacy; self-esteem; emerging adulthood |
Popis | Seberegulace je základním aspektem fungování zahrnující modulaci chování i prožívání. Seberegulační strategie působí jako protektivní faktory, které pozitivně ovlivňují další život. Ve výzkumu jsme se zaměřili na seberegulaci v souvislosti se zvládáním stresu, výchovnými styly, self-efficacy a sebehodnocením v období klíčovém pro rozvoj seberegulačních strategií. Soubor je tvořen studenty MU (19-29 let), kteří vyplnili online dotazníky: Rosenbergovu škálu sebehodnocení, Dotazníky sociální a akademické seberegulace, Škálu generalizovaného pocitu vlastní účinnosti, Inventář copingových strategií a Škálu vnímaného rodičovského stylu. Výsledky regresní analýzy ukázaly, že největší podíl variability akademické seberegulace vysvětlují copingové strategie (zejména sociální opora a vyhýbání se problému) u sociální seberegulace vysvětlují největší podíl self-charakteristiky (zejména self-efficacy). |