Odraz genderových stereotypů ve výuce angličtiny na druhém stupni ZŠ: Výsledky kvantitativních analýz
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Popularizační texty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V předkládaném příspěvku se zaměřujeme na problematiku reprodukce genderových stereotypů ve výuce anglického jazyka na druhém stupni ZŠ. Práce vychází ze vzorku projektu základního výzkumu IVŠV Videostudie anglického jazyka a předkládá výsledky kvantitativních analýz, jejichž cílem bylo zjistit, zda v námi vybraných sledovaných aspektech výuky angličtiny dochází k nerovnému přístupu ze strany učitele k chlapcům či dívkám a tím reprodukci genderových stereotypů. Pro účely tohoto šetření byly vytvořeny kategoriální systémy, z nichž každý je zaměřen na jednu z oblastí reprodukce genderových stereotypů: míru pozornosti učitele věnovanou chlapcům a dívkám, vyvolávání chlapců a dívek (včetně typů otázek a jejich pořadí) a kázeňské pokyny učitele. Výsledky ukazují, že v našem výzkumném vzorku jsou ve všech třech sledovaných oblastech zvýhodňováni ve výuce anglického jazyka chlapci. V tomto příspěvku jsou představeny podrobné výsledky kvantitativních analýz a naznačeno, jak se k genderovým nerovnostem ve vzdělávání postavit. |
Související projekty: |