Changes in Friendships as a Result of Students' Transition from Grade Four to Grade Five of Primary School
Název česky | Proměny přátelství jako důsledek tranzice žáků ze čtvrtého do pátého ročníku základní školy |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Studia paedagogica |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1575 |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | primary and lower secondary school; non-normative transition; transfer; peer relationships; romance; ethnographic case study |
Popis | Etnografická studie se zabývá proměnou sociálních vztahů v období přechodu žáků ze čtvrtého do pátého ročníku základní školy. Cílem je poukázat na existenci non-normativních tranzic, které bývají považovány za tzv. skryté, jelikož probíhají v rámci jedné instituce a v netypický moment v porovnání s klasickým normativním přechodem z primární na nižší sekundární úroveň. Prostřednictvím vícezdrojového sběru dat studie prezentuje problematiku odchodů žáků na školy se speciální profilací a zároveň poukazuje na umocnění tzv. dublovaných odchodů, které pro školní třídu představují opakovanou změnu v jejím uspořádání a dvojnásobný nápor z hlediska klimatu třídy. Ve studii není opomenuto období dospívání, které doprovází celou tranzici. V důsledku vývojových charakteristik dochází k proměnám kamarádství a začínají se objevovat první romantické vztahy. |