Apocalypses : entre Marie-Claire Blais, Éric Dupont et Nicolas Dickner
Název česky | Apokalypsy : Marie-Claire Blais, Eric Dupont a Nicolas Dickner |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | TransCanadiana. Polish Journal of Canadian Studies / Revue Polonaise d'Études Canadiennes |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.ptbk.org.pl/userfiles/file/TransCanadiana/Transcanadiana_9_2017.pdf |
Obor | Písemnictví, mas-media, audiovize |
Klíčová slova | Quebec literature; Apocalypse; Marie-Claire Blais; Nicolas Dickner; Éric Dupont |
Přiložené soubory | |
Popis | Na rozdíl od mnoha evropských zemí chybí kanadskému Quebeku velký národní příběh tematizující boj proti vnějšímu nepříteli. Lze pro to najít důvod? Nebo lze najít v kolektivní představivosti a kulturní paměti Quebeku traumatizující události související s válkou? Prvky takového příběhu je možno nalézt v apokalyptické tematice, která se patrně rozvinula vlivem katolické tradice a komunitním habitu quebecké společnosti. Apokalypsa sama o sobě neznamená pouze válku, ale zahrnuje i širší vizi Zla. Z tohoto pohledu se pak se dějinná implikace národní komunity mění v univerzální lidskou. Analýza Marie-Claire Blaisové (románový cyklus Soifs), Nicolas Dickner (Tarmac) a Éric Dupont (La finacée américaine) podtrhují tento étos jako koncept, který osmyslňuje příběh i historii. Právě v tomto bodě se totiž apokalyptická tematika setkává s kolektivní představivostí strukturující enargeiou autorského rukopisu. |
Související projekty: |