Edukační potenciál vztahů při práci s dětmi s poruchami emocí a chování
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Prevence v kontextu ústavní a ochranné výchovy |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | Emotional and Behavioral Disorders; prevention; Intervention Relationship; Special Educational Needs; |
Popis | Příspěvek představí tři role vztahu mezi výchovným profesionálem a dítětem s poruchou emocí a chování (PECh) v průběhu speciálně pedagogické intervence. Téma navazuje na vybrané výsledky kvalitativního výzkumu, jehož participanty byli výchovní profesionálové (etopedi, vychovatelé, učitelé, ředitelé) ze školských výchovných zařízení (DDÚ, DÚM, DDŠ, VÚ, SVP). Cílem výzkumu bylo nahlédnout do zkušenosti výchovných profesionálů a jejich očima i na děti s poruchou emocí a chování. Během výzkumu se ukazovalo, že právě téma vztahu mezi výchovným profesionálem a dítětem s PECh je pro participanty významné. Nepřisuzovali mu pouze osobní (lidský) význam, nýbrž zdůrazňovali význam vztahu pro cíle, samotný průběh a výsledky etopedické intervence. Výsledky poukazují na zdroje, které lze v rámci intervence využít pro naplňování výchovných potřeb dětí a též pro jejich společenské začlenění. |