Panel discussion: “ISOTIS project: the mothers’ story of inequality and otherness in contemporary Europe: bringing up children in low income, immigrant and ethnic minority families”

Logo poskytovatele
Autoři

OBROVSKÁ Jana SIDIROPULU JANKŮ Kateřina

Rok publikování 2018
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Panel "Příběh matek o nerovnosti a odlišnosti v současné Evropě: výchova dětí s rodinami s nízkými příjmy, přistěhovaleckými a etnickými menšinami" prezentuje a diskutuje o metodologii a některých výzkumných poznatcích z projektu EC ISOTIS H2020 "Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society". Studie byla provedena v 10 evropských zemích: Česká republika, Anglie, Francie, Německo, Řecko, Itálie, Nizozemsko, Norsko, Polsko a Portugalsko: http://www.isotis.org. Prezentující z pěti zemí se zaměřují na biografické aspekty kvalitativního studia matek s malými dětmi z nízkopříjmových, přistěhovaleckých a etnických menšin. Řeší problémy a příležitosti srovnávací analýzy rozhovorů provedených v devíti zemích EU a Norsku na základě společné metodiky. Analýza zjištění vychází z životů matek a jejich názorů na výchovu svých dětí tím, že překonává řadu okolností, které dělají je a jejich děti "jinými" v moderních evropských společnostech: chudoba a deprivace (Anglie a Polsko); předsudky a skrytá diskriminace vůči romské etnické menšině (Česká republika), kulturní a jazykové obtíže přistěhovalců (Itálie a Nizozemsko). Anglická a polská studie se zaměřují na matky s nízkými příjmy ve velkých městech. Společným aspektem obou studií je ekonomický a sociální status matek v příslušných společnostech: chybějící otcové v rodinách, dysfunkční rodiny, které ovlivňují jejich každodenní život. Anglické matky vyprávějí o osamělosti a zoufalství při řešení problémů, které přináší výchova jejich dětí v chudobě, ale také o zdrojích, které mobilizují na podporu svých dětí. Polský výzkumný tým zdůrazňuje potřeby a výzvy polských matek, přičemž se soustředí na systém sociální podpory - formální, oficiální formy podpory i neformální sítě. Příběhy českých romských matek popisují své složité a překrývající se identity, které se vzájemně prolínají v jejich několika rolích. Navzdory tomu, že některé z nich mají vysokou úroveň vzdělání, stále čelí mnoha znevýhodněním kvůli jejich etnickému původu spolu s dalšími aspekty "jinakosti" - bez ohledu na jejich silnou sebeidentifikaci jako Češky. Italští a nizozemští vědci diskutují o příbězích matek přistěhovalců. Italové zkoumají zkušenosti matek marockého původu v Itálii a holandských tureckých matek, kteří žijí v Nizozemsku. Marocké přistěhovalecké matky mají často omezený přístup k péči a asistenčním službám, což je další faktor zranitelnosti jak pro matku, tak pro dítě, ale také je zásadní zkušeností, v níž se rozvíjí pozitivní vyjednávání vzdělávacích modelů od konfrontace kultur země původu a hostitelské země. To přispívá k novým identitám matek, které mohou "překlenout" dvě kultury nejen pro sebe, ale i pro své děti. Holandští výzkumníci analyzují vyprávění tureckých matek v Nizozemí o jejich příslušnosti v hostitelské kultuře. Matky zdůrazňovaly své "turectví" v různé míře, aby popsaly svou totožnost; ale ty, které vnímají diskriminaci, oceňují tureckou identitu více než ty, které nikoliv.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.