Vznik a řešení výskytu školní fobie u žáků základní školy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2018 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | phobia; intervention; observation; case study; family; interview; school; anxiety; relationships; research; health; pupil |
Popis | Byla realizována výzkumná studie, jejímž cílem byla analýza okolností vzniku školní fobie a možností jejího řešení u tří záměrně vybraných participantů navštěvujících druhý stupeň základní školy. S využitím analýzy odborné dokumentace, strukturovaných rozhovorů s dětmi i jejich rodiči a pozorování byly sestaveny podrobné případové studie žáků. V rodinách byla realizována dlouhodobá pedagogická intervence. Ukázalo se, že důležitý vliv na vznik školní fobie má v rodině porucha vztahů, chybná výchovná strategie, nedostatek času na dítě, málo společných volnočasových aktivit. Ve škole fobické stavy souvisejí s negativním klimatem třídy, nedostatečným respektováním specifických potřeb žáka a oceňováním snahy, nízkou motivací a absencí dobrých přátel. Dlouhodobá práce s rodinou dokázala v různé míře tento nepříznivý stav zvrátit. |
Související projekty: |