Bezpečnost jako bariéra terénní výuky zeměpisu na základní škole

Autoři

SVOBODOVÁ Hana HOFMANN Eduard DURNA Radek MÍSAŘOVÁ Darina ČEŠKOVÁ Tereza

Rok publikování 2018
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Terénní výuka je výuková forma, která je už dlouhá léta považována za velmi silnou výukovou strategii pro chápání dnešního světa (Oost, De Vries, & Van der Schee, 2011). Je specifická pro řadu přírodovědných i společenskovědních disciplín, ve větší míře pak pro geografické či biologické vzdělávání. Při uskutečňování výuky v terénu však na sebe bere učitel velkou zodpovědnost, jelikož bezpečnostní rizika této formy vyučování jsou mnohem větší než při klasickém vyučování v prostředí třídy. Kromě řady specifických právních předpisů je dále dle Hofmanna a kol. (2009) nezbytné dodržovat přísná bezpečnostní kritéria stanovená ve vnitřních předpisech školy. Těmito vnitřními předpisy mohou být nejrůznější směrnice nebo pokyny ředitele školy k realizaci výuky v terénu nebo ve škole v přírodě. Je to jeden z důvodů, proč se učitelé mnohdy brání provádět vyučování mimo školu. Terénní výuka je však požadavek na vzdělání uvedený v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a neodmyslitelnou součástí výuky přírodovědných předmětů, proto je třeba, aby byla do výuky na školách přes uvedená rizika zaváděna. Cílem příspěvku je představit bariéry realizace terénní výuky z pohledu učitelů zeměpisu základních škol. Výzkumný vzorek šetření činil 19 učitelů základních škol, se kterými byl v rámci projektu GAČR 16-00695S Terénní výuka jako silná výuková strategie řešeného v letech 2016–2018 veden semistrukturovaný rozhovor na širší téma realizace terénní výuky. Oblast bezpečnosti byla identifikována jako jedna z největších bariér realizace terénní výuky. Zároveň jsou představeny výsledky testu se studenty učitelství zeměpisu pro základní školy, u nichž bylo pomocí pre-testu a post-testu zjišťováno, jaké mají povědomí o zdravotních a bezpečnostních podmínkách realizace terénní výuky. Výsledky rozhovorů s učiteli a testování žáků jsou dílčími kroky k vytvoření uceleného systému terénní výuky pro základní školy, a to jak z hlediska formálního, tak procesuálního.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.