Student’s Use of English in German Lessons
Název česky | Žákovské užívání angličtiny ve výuce němčiny |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Orbis Scholae |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Doi | http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.278 |
Klíčová slova | multilingualism;foreign language teaching;usage-based SLA;language practices;conversation analysis |
Popis | Při výuce cizích jazyků je mnohojazyčnost je spojena s jednotlivými jazyky. Mnohojazyčnost je zde ale chápána v kontextu užití jazyků v jejich propojení; jazyky tak chápeme jako jazykový repertoár. Ve studii jsme se zaměřili na užití angličtiny žáky (a učiteli) ve výuce německého jazyka, přičemž angličtina je předpokládána jako první cizí jazyk, němčina jako druhý cizí jazyk a oba jazyky se žáci učí ve škole. Analyzováno bylo 28 hodin výuky němčiny na druhém stupni základní školy od 4 učitelů. K analýze 65 identifikovaných situací výuky bylo využito konverzační analýzy. Z výsledů vyplývá, že užití angličtiny (jako jistý projev žákovské mnohojazyčnosti) nemá jasnou pozici a zachází se s ním nekonzistentně. Právě nekonzistentnost v reakcích učitelů vyžadují další uvažování o možnostech využití flexibilního chápání jazyků ve výuce cizích jazyků, aby byla výuka efektivnější. |
Související projekty: |