Three roles of trust in the intervention into the situation of children with emotional and behavioural disorders
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://www.unipo.sk/public/media/26527/Studies%20in%20Special%20Education%202018,%20vol.%207,%20n.%201.pdf |
Klíčová slova | emotional and behavioural difficulties; special educational needs; children with EBD; trust; EBD intervention; social inclusion |
Popis | Text se věnuje roli, kterou výchovní profesionálové ze školských výchovných zařízení přisuzují důvěře/nedůvěře ve vztazích s dětmi, s nimiž pracují, tj. s dětmi s poruchou emocí a chování (PECh). Prvním cílem textu je ukázat jiný pohled na děti s PECh a na školská výchovná zařízení, než který je reprezentuje obecně ve společnosti, a zároveň tak nahlédnout do zkušenosti výchovných profesionálů. Druhým cílem je představit rozmanitost rolí důvěry v intervenčním procesu u dětí s PECh. V intervenčním či edukačním vztahu je důvěra nedílnou komponentou a též podmínkou úspěšné intervence do obtížné životní situace dítěte a nedůvěra je, naopak, vnímána jako překážka tohoto procesu. Text vychází z vybraných zjištění kvalitativního výzkumu, který byl realizován v prostředí školských výchovných zařízení. Participanty výzkumu byli tzv. výchovní profesionálové (pedagogičtí pracovníci z výchovných zařízení – dětských domovů se školou, diagnostických ústavů, výchovných ústavů) a hlavní technikou sběru dat byly polostrukturované hloubkové rozhovory. |