Symbolika včel v kroměřížské sala terreně
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Opuscula historiae artium |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/140916 |
Klíčová slova | Iconography; Baroque Art; Sculpture; Ancient Mythology; Bee |
Popis | Příspěvek se zabývá problematikou ikonografického určení jedné ze soch kroměřížské sala terreny, kde je akcentována symbolika včel. Motiv včely má v antické mytologii hlubokou tradici a daná symbolika nese řadu příběhů a rozličných významových aspektů. V příspěvku je upozorněno na ty nejpodstatnější, které by mohly vést k interpretaci sochy, stejně tak jsou připomenuty raněnovověké verze mýtu. Z řešeného následně vyplývá, že kroměřížská socha je nejpravděpodobněji jistou variantou příběhu o nymfě Melisse, formálně se blížící grafice Johanna Friedricha Greutera z botanického traktátu Giovanniho Battisty Ferrariho Flora, seu De florum cultura, ač ideově se opírající o jiný textový zdroj než je Ferrari samotný. Ze všech analyzovaných stojí patrně ideově nejblíže verzi příběhu o Melisse z textů Dydima Alexandrijského, připomínané Lactantiem v Divinae institutiones, o králi Melisseovi a jeho dcerách Amalthey a Melisse, které se staraly o výživu malého Jupitera. Na tuto verzi také upomínaly mytografické traktáty raného novověku. Ostatně jak vliv Ferrariho díla, tak mytografických textů, je v případě objednavatele výzdoby, olomouckého biskupa Karla II. z Liechtensteinu-Castelkorna, doložen a prokázán. |
Související projekty: |