Early interventions tackling inequalities experienced by immigrant, low-income, and Roma children in 8 European countries: a critical overview
Název česky | Rané intervence zaměřené na vymýcení nerovností zažívaných dětmi z imigrantských, nízkopříjmových a romských rodin v 8 evropských zemích: kritický přehled |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2020 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | EUROPEAN EARLY CHILDHOOD EDUCATION RESEARCH JOURNAL |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1350293X.2020.1707363 |
Doi | http://dx.doi.org/10.1080/1350293X.2020.1707363 |
Klíčová slova | Inequalities; early childhood; interventions; language support; Europe; immigrant |
Popis | Analyzovali jsme efektivní a slibné intervence v rámci školního a třídního mikrosystému, které se zaměřují na zvyšování rovnosti a přináležení pro děti z migrantských, nízkopříjmových a romských rodin navštěvujících předškolní zařízení a první stupeň základní školy v 8 evropských zemích. Identifikovali jsme 500 intervencí, z nichž jsme 78 podrobili analýze. Zjistili jsme, že zatímco 79% těchto intervencí poskytovalo nějakou formu podpory jazyka, pouze 32% z nich se zaměřovalo na mateřský jazyk dětí. Asi 22% intervencí se zaměřovalo na předškolní vzdělávání, přičemž většina z nich měla celostátní rozměr, byla implementována ve třídě vyučujícím, zahrnovala podporu jazyka a aktivity zaměřené na rodinu. Podpora jazyka se zdá být rozšířenou, neboť jazyk je klíčovým pro učení se, komunikaci a přináležení. Nicméně, explicitní podpora kultury, komunikace a pozitivního vztahu k jazyku a kultuře mohou být důležité pro další vývoj. |
Související projekty: |