Proměny kariérové adaptability u žáků středního odborného vzdělávání

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

HLAĎO Petr HLOUŠKOVÁ Lenka LAZAROVÁ Bohumíra

Rok publikování 2020
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Cílem příspěvku je prezentovat poznatky (1) o proměnách úrovně kariérové adaptability a dimenzí kariérového zájmu, kontroly, zvídavosti, sebedůvěry u žáků středních odborných škol a učilišť v době od absolvování středoškolského vzdělávání do asi 2 let od ukončení středoškolského studia; (2) o prediktorech kariérové adaptability u této skupiny respondentů. Některé kariérové koncepty (např. koncept protéanské kariéry nebo kariéry bez hranic) zdůrazňují zodpovědnost každého jedince za aktivní řízení své kariéry a naznačují, že pro dosažení kariérového úspěchu je nezbytná schopnost adaptace. V posledních dvou desetiletích je proto pozornost zaměřena na tzv. kariérovou adaptabilitu, která představuje jeden ze zdrojů pro zvládání nepředvídatelných, měnících se úloh, rolí a s nimi spojených nároků v kariérové oblasti a ve vzdělávací oblasti usnadňuje tranzice a transfery ve vzdělávání a přechod ze školy do práce či do podnikání. Savickas (2005) upřesnil teoretickou strukturu kariérové adaptability, která je tvořena čtyřmi komponentami nebo též dimenzemi – kariérovým zájmem (concern), kontrolou (control), zvídavostí (curiosity) a sebedůvěrou (confidence). Uvedené komponenty představují všeobecné adaptační zdroje a seberegulační strategie umožňující uskutečnění profesního sebepojetí a řešení kariérových úkolů.Výzkum byl realizován v rámci longitudinálního projektu Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition (GA ČR 18-07537S) u absolventů středních odborných škol a učilišť v letech 2018–2020 ve dvou krajích České republiky. Sběr dat se uskutečnil ve 3 vlnách: 4/2018 (3 126 žáků), 2/2019 (512 žáků) a 1/2020 (336 žáků). Úroveň kariérové adaptability respondentů byla zjišťována prostřednictvím 24položkové škály Career Adapt-Abilities Scale–Czech Form (CAAS-Czech).Výsledky analýz jsou zaměřeny na rozdíly ve vývoji kariérové adaptability mezi absolventy s výučním listem a maturitní zkouškou; těmi, kteří po ukončení středoškolského studia pokračovali v počátečním vzdělávání a těmi, kteří vstoupili na trh práce; mezi pracujícími a nezaměstnanými absolventy. Dále byly identifikovány prediktory kariérové adaptability, mezi nimiž mají významnou roli pracovní zkušenosti získané v průběhu středoškolského studia a využití služeb kariérového poradenství. Výsledky jsou diskutovány v kontextu kariérového vzdělávání a kariérového poradenství na středních školách.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.