Metacognitive monitoring and metacognitive strategies of gifted and average children on dealing with deductive reasoning task

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Metakognitivní monitorování a metakognitivní strategie u nadaných a průměrných dětí při řešení deduktivní úlohy
Autoři

STRAKA Ondřej PORTEŠOVÁ Šárka HALÁMKOVÁ Daniela JABŮREK Michal

Rok publikování 2021
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Journal of Eye Movement Research
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www article - open access
Doi http://dx.doi.org/10.16910/jemr.14.4.1
Klíčová slova individual differences; metacognition; gifted children; deductive reasoning; mental models; eye tracking; gaze transition entropy; reading
Přiložené soubory
Popis Článek se zabývá potenciálními rozdíly mezi nadanými a průměrnými dětmi ve způsobu, jakým uplatňují svoje metakognitivní strategie. Metakognitivní aktivita byla experimentálně navozena prostřednictvím sady úkolů náročných na deduktivní usuzování, které byly participantům prezentovány na obrazovce počítače. V průběhu čtení a řešení zadaných úloh byly zaznamenávány oční pohyby participantů, společně s údaji o subjektivním hodnocení obtížnosti úloh. Přestože mezi nadanými a běžnými dětmi byly zaznamenány mírné rozdíly v závislosti délky řešení úloh a subjektivního odhadu obtížnosti, v metrikách vztahujících se přímo k očním pohybům se obě porovnávané skupiny statisticky významně nelišily. V článku jsou následně diskutovány závěry, které z uvedených zjištění vyplývají jednak pro pedagogiku nadaných žáků, jednak pro možnosti dalšího zkoumání metakognitivních dovedností prostřednictvím eye-trackingu.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.