Informace o projektu
Doménově specifické schopnosti intelektově nadaných žáků
- Kód projektu
- MUNI/A/1458/2020
- Období řešení
- 1/2021 - 12/2021
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Specifický výzkum - podpora studentských projektů
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Fakulta sociálních studií
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
- Mgr. Ivan Černický
- Mgr. et Mgr. Petr Palíšek
- Mgr. Karel Rečka
- Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.
- Mgr. Veronika Šromová
- Mgr. Adam Ťápal, M.A.
- Mgr. Jaroslav Točík
- Mgr. Barbora Veselá
Uplatnění testů zaměřených na doménově specifické schopnosti je v současnosti považováno za optimální přístup při identifikaci mimořádně kognitivně nadaných žáků. Způsobů, jak doménově specifické schopnosti identifikovat je několik, počítačová diagnostika je dnes již hodnocena jako standardní způsob testování. Naší snahou je využít výhody počítačové diagnostiky při identifikaci intelektově nadaných dětí ve vybraných doménách a zároveň tento přístup obohatit o nové inovativní elementy, zejména o tzv. game-based assessment. Cílem projektu je tedy vytvořit a ověřit tři diagnostické metody, kterým bude jako hlavní teoretické východisko sloužit aktuálně nejrozšířenější teorie inteligence C-H-C (např. Schneider & McGrew, 2012). Konkrétně se zaměříme na prostorové schopnosti, rychlost zpracování a socio-emoční dovednosti. Všechna dílčí témata navazují na souběžně řešený projekt TAČR.
Publikace
Počet publikací: 4
2021
-
Metacognitive monitoring and metacognitive strategies of gifted and average children on dealing with deductive reasoning task
Journal of Eye Movement Research, rok: 2021, ročník: 14, vydání: 4, DOI
-
Problematika měření socio-emočních schopností u dětí : srovnatelnost faktorové struktury posuzovací škály mezi otci, matkami a pedagogy
Studia Paedagogica, rok: 2021, ročník: 26, vydání: 1, DOI
-
Software pro měření deduktivního usuzování dětí (Elliot a nečekaní návštěvníci)
Rok: 2021
-
Software pro měření kvantitativního usuzování dětí (Triton a hladový oceán)
Rok: 2021