Jak provést experiment, když máme jen jednoho účastníka výzkumu? aneb Sigle Case Experimental Design v aplikovaném pedagogickém výzkumu

Autoři

PANČOCHA Karel

Rok publikování 2021
Druh Vyžádané přednášky
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis V pedagogických vědách se často snažíme o zjišťování účinnosti nějaké intervence (např. účinnosti užití konkrétního výukového postupu, zvolených pomůcek nebo adaptace výukového prostředí). Ke klasickým způsobům ověřování efektu naší činnosti patří experimentování. Splnění některých podmínek, které vyžadují tradiční (mezisubjektové) experimentální designy však může být pro výzkumníka nedosažitelné nebo může být tento typ experimentu pro zvolené výzkumné téma zcela nevhodné. Od 60. let 20. století se v psychologii, pedagogice a sociální práci rozvíjí experimentální postupy, které nevyžadují velký počet účastníků ani náhodný výběr a rozdělení účastníků do experimentální a kontrolní skupiny. Můžeme si dokonce vystačit jen s jedním účastníkem výzkumu. V prezentaci představíme základní logiku, postupy a možnosti využití tzv. Single Case Experimental Designu v pedagogických vědách.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.