Náměty k výuce jednobuněčných organismů v 6. ročnících základních škol s využitím 3D tisku
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Diplomová práce se zabývá tématem jednobuněčných organismů a jeho výukou v 6. ročnících základních škol. Ve výuce jsou využity modely jednobuněčných organismů vytisknuté na 3D tiskárně. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány jednobuněčné organismy, konkrétně bakterie a prvoci. Jsou zde kapitoly, které se věnují stavbě jejich těla, využití nebo významu jednobuněčných organismů. V neposlední řadě je zde i kapitola věnovaná zařazení tématu jednobuněčných živočichů v RVP. Praktická část práce se zabývá vytvořením pretestu, který slouží ke zjištění dosavadních znalostí o jednobuněčných organismech, a vytvořením metodiky klasické frontální výuky bakterií a prvoků a výuky s využitím 3D modelů bakterií a trepky velké. Dále se práce zabývá zrealizováním výuky na základní škole v Brně. Praktická část obsahuje strukturované přípravy na 4 vyučovací hodiny, výsledky testování žáků formou pretestu a posttestu a jejich vyhodnocení. Ve třídě 6. A proběhla výuka s využitím 3D modelů bakterií a trepky velké. Ve třídě 6. B proběhla klasická frontální výuka. Žáci třídy 6. A měli větší bodový nárůst mezi pretestem s posttestem na téma bakterie než žáci třídy 6. B. O šest bodů a více se zlepšilo 70 % žáků třídy 6. A. Žáci třídy 6. B se nejčastěji zlepšovali o 9-6 bodů. Celkem se o tento počet zlepšilo 50 % žáků. Žáci, kteří se zúčastnili výuky s využitím 3D modelů bakterií dosáhli lepších výsledků z posttestu a lepšího posunu v souvislosti s pretestem. Žáci třídy 6. A, kteří se zúčastnili výuky s využitím 3D modelů trepky velké, dosáhli, jak lepších výsledků ze samotného posttestu oproti žákům z třídy 6. B, tak dosáhli většího posunu ve výsledcích oproti pretestu. |
Související projekty: |