Evolution of the ADHD concept and its relation to the hyperkinetic disorders : Narrative review
Název česky | Vývoj konceptu ADHD a jeho vztah k hyperkinetickým poruchám : Narativní přehledová studie |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2022 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Československá psychologie |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Plný text článku |
Doi | http://dx.doi.org/10.51561/cspsych.66.3.255 |
Klíčová slova | ADHD; adulthood; the evolution of the concept; DSM; ICD |
Popis | Porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) je unikátní poruchou. Většinou se rozvine v raném dětství a v 50 % případů přerůstá v celoživotní poruchu, což přináší významné výzvy pro výzkumníky i odborníky v praxi. Nová kritéria vytvořená Světovou zdravotnickou organizací spojila kategorie hyperkinetických poruch a ADHD. Cílem této narativní přehledové studie bylo prozkoumat a usnadnit osvojení konceptu ADHD odborníky a výzkumníky, kteří byli zvyklí pracovat s hyperkinetickými poruchami. 1) Byla analyzována evoluce konceptu ADHD od jeho ustanovení ve 3. edici Diagnostického a statistického manuálu duševních poruch (DSM-III) až po DSM-5; 2) byly porovnány současné koncepty ADHD v DSM-5 a hyperkinetické poruchy v Mezinárodní statistické klasifikaci nemocí a přidružených zdravotních problémů (MKN-10); a 3) byly popsány některé nové výzvy, kterým může koncept ADHD čelit v budoucnosti. Prozkoumány byly dimenze a struktura konceptu včetně potenciálních nových symptomů, jako jsou například emocionální dysregulace a tzv. mind wandering. Představeny byly také dospělé prezentace symptomů hyperaktivity, impulzivity a nepozornosti. Autoři se dotkli také nedávných výzev spojených s globální pandemií covid-19. Závěrem lze konstatovat, že koncept ADHD se od svého vzniku významně zlepšil. Ve vědeckém výzkumu zabývajícím se ADHD by však měla být více zohledněna psycho-bio-sociální perspektiva. |