K historii školního dějepisu od roku 1918 do roku 1948
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Komenský |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://www.ped.muni.cz/media/3560165/komensky_147_04_text_www.pdf |
Klíčová slova | history; Czechoslovakia; Protectorate of Bohemia and Moravia; historical-comparative analysis |
Popis | Příspěvek představuje analýzu vývoje vyučovacího předmětu dějepis na školách odpovídajících dnešní základní škole na území našeho státu v letech 1918–1948. Popsány jsou změny provedené po vzniku samostatného státu, kdy byl dosavadní „monarchistický“ dějepis upraven tak, aby odpovídal ideám nově vzniklé republiky. Stručně byly nastíněny některé reformní úvahy a kroky, např. vznik „činné“ školy. Zcela zásadní zlom pro školní dějepis přinesla ztráta československého pohraničí na podzim roku 1938 a zejména obsazení zbytku území našeho státu a vyhlášení Protektorátu Čechy a Morava v březnu 1939. Dějepis byl v následujícím období zneužit pro potřeby německé okupační moci. Jelikož nedošlo k akceptaci nacistických myšlenek českými učiteli, byla během války zastavena výuka dějepisu. Po skončení války došlo k napravování deformací způsobených v našem školství a dějepise v předcházejícím období. Dějepis se ocitl na rozcestí, kdy však již byla zřejmá posílená pozice levicových myšlenek a Sovětského svazu. Zcela Zcela zásadní zlom pak přinesl rok 1948, kdy se k moci dostala na více než 40 let komunistická strana a došlo k další zcela zásadní deformaci sledovaného předmětu. |