Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů

Autoři

JIREČEK Miroslav

Rok publikování 2023
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Historie - Otázky - Problémy
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://historieotazkyproblemy.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/11/2023/12/Miroslav-Jirecek_17-38.pdf
Klíčová slova history; school subjects; lower secondary school; autonomy; integration; time allocation; modern history
Popis Příspěvek představuje analýzu školních vzdělávacích programů dějepisu na českých základních školách (nižší sekundární stupeň). Sledována byla samostatnost (či integrace předmětu), jeho časové dotace a zastoupení moderních dějin v současné době. Výsledky aktuální analýzy byly porovnány s dříve získanými daty. Příspěvek tak nabízí pohled na problematiku po částečné implementaci změn státního kurikula (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) v souvislosti s posílením informatiky (tzv. „malá revize“). Patrné je, že dějepis je na naprosté většině škol vyučován jako samostatný předmět. Časová dotace dějepisu v závislosti na provedené změně státního kurikula na řadě škol poklesla, stále však asi na sedmi z deseti škol činí dohromady osm týdenních vyučovacích hodin (což byla dotace, která dějepisu náležela na konci období minulého režimu). Roste však počet škol s nižší časovou dotací. Jako problematický se jeví prostor, který na našich školách věnujeme moderním dějinám, když v posledním ročníku základní školy probíráme v rámci dějepisu v naprosté většině učivo pokrývající více než sto let dějin, přitom tohoto učiva stále přibývá. Školy mají z velké části svoji kurikulární autonomii. Přičemž změny v některých oblastech přicházejí velmi pomalu. Zřejmě pomaleji, než kdyby bylo o těchto otázkách rozhodováno centrálně.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.