Jazyková rozmanitost a jazykový repertoár žáků a žákyň na základní škole
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Studia Paedagogica |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/36819/32223 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/SP2023-1-5 |
Klíčová slova | multilingualism; language diversity; language repertoire; language biography; language portrait |
Popis | Studie má za cíl zjistit, jak žáci a žákyně vnímají jazyky svého jazykového repertoáru. V první části je popsáno teoretické ukotvení konceptu jazykového repertoáru a jeho kontextualizace v v aktuálním a velmi diskutovaném tématu jazykové rozmanitosti v pedagogickém diskurzu. Následně představený kvalitativně orientovaný výzkum byl realizován na jedné běžné základní škole a zúčastnilo se jej 26 žáků a žákyň. Jejich jazykový repertoár byl zkoumám prostřednictvím individuálních jazykových portrétů, které byly doplněny o rozhovory. V analýzách jsme se zaměřili na (1) přítomnost jazyků v portrétu žáků a žákyň, (2) ztvárnění těchto jazyků a (3) jejich umístění v portrétech. Výsledky naší studie naznačují, že deklarovanou přítomnost jazyka v repertoáru ovlivňují zejména subjektivní zkušenosti. Zároveň výsledky ukazují, že ztvárnění jazyků v repertoáru je značně individuální a skrývá rozmanité představy o jazycích. Z analýz také vyplynulo, že jazyky jsou často spojeny s emocemi, identitou, potřebami se jazyky učit a využívat je v komunikaci. Výzkumná zjištění by měla přispět ke změně náhledu na jazykovou rozmanitost v české škole a k inspiraci nejen pro pedagogickou praxi, ale i vzdělávací politiku ve smyslu hledání takových vzdělávacích strategií a výukových postupů, které budou jazykovou rozmanitost oceňovat, rozvíjet a využívat pro účely vzdělávání. |
Související projekty: |