Transformation of the needs of elementary schools in the context of the education of socially disadvantaged pupils.
Název česky | Transformace potřeb základních škol v kontextu vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | ICERI2023 Proceedings |
Citace | |
www | Webový odkaz na článek |
Doi | http://dx.doi.org/10.21125/iceri.2023.1735 |
Klíčová slova | Social pedagogue, pupils with special needs, socially disadvantaged pupils, school needs, social prevention, elementary schools, quantitative research |
Popis | V reakci na zhoršující se socioekonomickou situaci českých rodin vznikají rozmanitá rizika, která mají dopad na život žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. To samozřejmě může mít významný vliv na školní úspěšnost žáků a je třeba na tuto situaci reagovat také rámci edukačního systému. Legislativa rovněž považuje zvýšenou podporu žáků se socioekonomickým znevýhodněním za formu speciálních potřeb a opravňuje tyto žáky k další podpoře. Tento článek představuje současný stav poznání v oblasti vzdělávání žáků ze znevýhodněného prostředí. Zvláštní pozornost je zaměřena na proměnu aktuálních potřeb základních škol ve vztahu k procentu sociálně znevýhodněných žáků. Klíčovou postavou pro podporu školní úspěšnosti žáků může být pozice sociálního pedagoga. V rámci výzkumu jsme se zaměřili na aktuální potřeby základních škol a jejich proměnu ve vztahu ke vzdělávání žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda základní školy s vyšším podílem sociálně znevýhodněných žáků vykazují výrazně vyšší potřeby ve vybraných oblastech ve srovnání se školami s nižším podílem. Výzkumu se zúčastnilo celkem 1280 základních škol z celkového počtu 4281 základních škol v ČR. Výsledky výzkumné studie mohou sloužit jako vědecký základ pro posílení podpory škol v oblastech, které vyžadují zvýšenou pozornost společnosti. |