Rozvíjení geoinformačních dovedností ve výuce geografie zpohledu učitelů: situační analýza
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2024 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Moderní technologie jsou každodenní součástí našich životů. To platí i pro geoinformační technologie (GIT), které nám přináší prostorová data. GIT jsou využívány napříč obory, proto je nezbytné rozvíjet dovednost pracovat s nimi již od základní školy. Rozvíjení geoinformačních dovedností (Mísařová et al., 2021) v tuto chvíli není povinnou součástí výuky zeměpisu na základních školách, protože geoinformační technologie nejsou součástí RVP ZV (MŠMT, 2023), nicméně revidovaná verze tohoto dokumentu obsahuje digitální kompetence, které je vhodné rozvíjet napříč předměty, a to tedy i v geografii. Cílem tohoto příspěvku je prezentovat dílčí výsledky výzkumu, který se zaměřoval rozvíjení geoinformačních dovedností u žáků z pohledu učitelů. Cílem výzkumu bylo popsat vnímání učitelů na rozvoj těchto dovedností. Výzkumným vzorkem bylo 11 učitelů zeměpisu na českých a slovenských základních školách. Pro sběr dat bylo využito více metod, např. pozorování, rozhovory a reflektivní deníky učitelů. Analýza a následná intepretace dat byla prováděna pomocí situační analýzy (Clarke, 2003), která nabízí analytické a interpretační nástroje zvané mapy. Nelze si však pod tím představovat kartografické výstupy. Tyto mapy ukazují elementy vstupující do situací (v tomto případě výuky) a vztahy mezi těmito elementy. V rámci příspěvku bude popsáno odlišné vnímání učitelů na rozvoj geoinformačních dovedností u jejich žáků. Závěrem budou navržena doporučení, která jsou uplatitelná při vzdělávání učitelů nejen geografie, jelikož některé výsledky jsou aplikovatelné i do jiných předmětů. |