Innovative approaches to literature education: Reading workshops and the development of critical thinking in lower secondary schools

Název česky Inovativní přístupy k výuce literatury: Čtenářské dílny a rozvoj kritického myšlení na 2. stupni základních škol
Autoři

FOJTÍKOVÁ Petra

Rok publikování 2024
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Tento příspěvek se zaměřuje na využití čtenářských dílen jako nástroje pro výuku literatury na 2. stupni základních škol. Čtenářské dílny představují efektivní model, který kombinuje interaktivní a participativní přístup k literární výchově, a tak reaguje na rostoucí potřebu rozvíjet čtenářskou gramotnost a kritické myšlení u žáků. V příspěvku se představily základní principy a postupy čtenářských dílen, včetně aktivit podporujících aktivní čtení, diskusi a reflexi. Analýza se zaměřila na to, jak čtenářské dílny přispívají k rozvoji kritického myšlení, a představila konkrétní techniky a strategie podporující analýzu textu, interpretaci a argumentaci. Součástí příspěvku byla také diskuse o změnách v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) a o tom, jak současná výuka požaduje komunikační pojetí literární výchovy. Prezentovány byly ukázky úspěšných projektů a aktivit demonstrují, jak tyto dílny vedly ke zvýšení čtenářské gramotnosti a motivace ke čtení. Diskutovány byly i výzvy a překážky při zavádění čtenářských dílen, včetně metodických, organizačních a materiálních aspektů. Na závěr byla předložena praktická doporučení pro učitele, jak efektivně začlenit čtenářské dílny do výuky literatury a jak je využít k rozvoji kritického myšlení a čtenářské gramotnosti.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.