Popis |
Lidé se liší v tom, jak si představují kalendářní rok. Mezi nejčastější mentální reprezentace plynutí roku patří kruh nebo čára. Existují však i jiné představy, mezi něž patří například kalendář, elipsa nebo spirála (Laeng & Hofseth, 2019). Dle Zimbarda hraje mentální reprezentace času důležitou roli v našem prožívání, rozhodování a chování. V rámci své teorie časových perspektiv proto navrhl pět odlišných způsobů, jakými lidé vnímají čas (Zimbardo & Boyd, 1999). Cílem této explorační studie je prozkoumat vztah mezi mentální reprezentací kalendářního roku a časovou perspektivou a srovnat vnímání času u studentů humanitních a technických oborů. Studie se zúčastnilo celkem 192 studentů, z toho 134 žen a 58 mužů. Průměrný věk studentů MUNI byl 20,78 (SD = 1,67) a u studentů VUT 24 (SD = 1,11). Ze vzorku bylo celkem odstraněno 6 respondentů kvůli věku v rozmezí od 30 do 43 let. Studenti vyplnili dotazník, ve kterém nakreslili, jak si představují kalendářní rok (kruh, linie, jiná struktura) a vyplnili Zimbardův inventář časové perspektivy (ZTPI; Lukavská et al., 2011; Zimbardo & Boyd, 2008). Kresba byla vyhodnocena subjektivním hodnocením na základě předem stanovených kategorií. Regresní analýza neodhalila vztah mezi faktory ZTPI a mentální reprezentací kalendářního roku (?2(164) = 2,97; p = 0,65). Statisticky významné rozdíly jsme nalezli mezi studenty MUNI a VUT ve dvou faktorech ZTPI. Studenti MUNI dosahovali vyšších hodnot v časové perspektivě zaměřené na negativní minulost (t(186) = 3,89; p < 0,001; d = 0,57) a nižších hodnot v časové perspektivě zaměřené na budoucnost (t(186) = -3,46; p < 0,001; d = -0,51). V příspěvku se dále zaměříme i na detaily spojené se zakreslením mentálních reprezentací (např. směrovost) a budeme diskutovat možné implikace pro Zimbardovu teorii. I když se lišíme v detailech toho, jak si představujeme kalendářní rok, sdílíme základní principy vnímání času, které nám umožňují efektivně fungovat ve společnosti.
|