Instrumentation of students’ experience through the active content of science: from epistemic contact to idealizations and back again in school classrooms.

Logo poskytovatele
Název česky Instrumentace zkušenosti žáků prostřednictvím aktivního obsahu vědy: od epistemického kontaktu k idealizacím a zpět
Autoři

KOHOUT Jiří SLAVÍK Jan JANÍK Tomáš KUBERSKÁ Markéta STACKE Václav ČEŠKOVÁ Tereza NAJVAR Petr

Rok publikování 2024
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj International Journal of Science Education
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www Odkaz na článek
Doi http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2024.2415096
Klíčová slova Epistemic contact; instrumentation of experience; content transformation
Popis Článek představuje hloubkové zkoumání procesu instrumentace zkušeností v kontextu vyučování a učení ve školách. Zaměřujeme se na roli kulturních instrumentů, jako jsou vědecké nástroje a praktiky, při zprostředkování lidského poznání a přetváření zkušeností žáků do aktivního vědeckého obsahu. Studie vychází z konceptů dvojí mediace a interakce mezi denotativními a expresivními aspekty poznání. Naším cílem je:(1) charakterizovat proces instrumentace studentských zkušeností do aktivního vědeckého obsahu ve výuce a (2) navrhnout teoreticky konzistentní model instrumentace zkušenosti pro mikroanalýzu procesů vyučování a učení, založený na konceptu transformace obsahu. Navrhujeme mikroúrovňový model pro analýzu instrumentace zkušenosti ve vzdělávacích kontextech, který zdůrazňuje interakci mezi subjektivními, intersubjektivními a objektivními modalitami obsahu. Tento model je propojen s Kvaszovou typologií kulturní geneze ve vědě a její operacionalizací prostřednictvím pěti epistemických kategorií (např. kognitivní prostupnost imaginace). Operační ukotvení těchto kategorií je ilustrováno na příkladech didaktických kazuistik. Tento model slouží k mikroanalýze transformací obsahu během vyučování a učení, a prostřednictvím pozorování výuky a analytické reflexe tak přispívá ke zlepšování kvality vzdělávání.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.