Důsledek nadužívání digitálních "screen" technologií v raném věku. Virtuální autismus v kontextu postnatálního vývoje mozku

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Lékařskou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

OŠLEJŠKOVÁ Hana BYTEŠNÍKOVÁ Ilona

Rok publikování 2024
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Pediatrie pro Praxi
Fakulta / Pracoviště MU

Lékařská fakulta

Citace
www https://pediatriepropraxi.cz/artkey/ped-202404-0005_dusledek_naduzivani_digitalnich_screen_technologii_v_ranem_veku_virtualni_autismus_v_kontextu_postnatalniho.php
Doi http://dx.doi.org/10.36290/ped.2024.044
Klíčová slova virtual autism; pseudo-autism; autism; inappropriate use of digital technologies; Intensive Early Screen Exposure; screen technologies; gadget
Popis V průběhu posledních desetiletí zažíváme digitální revoluci. Digitální média jsou součástí našich životů. Dramaticky se zvyšuje čas, který děti tráví před různými "obrazovkami - screens" včetně televizorů, videoher, videoportálů, jako je YouTube, chytrých telefonů, počítačů a dalších "gatget". Je to celospolečenský trend posledních 15-20 let, který navíc dramaticky eskalovala pandemie covidu (1, 2). Výsledky studií a pozorování se shodují v tom, že nadměrná expozice dětí digitálním "screen" technologiím má výrazně negativní dopad na duševní i fyzický vývoj dětí i dospívajících. Termín "virtuální autismus" alias "pseudoautismus" popisuje stav, který je důsledkem extrémní expozice velmi malých dětí "screens technologiím" bez náležitého vyvážení běžnou sociální interakcí "face to face", spánkem, fyzickou aktivitou a komplexní interakcí s reálným světem. "Virtuální autismus" zahrnuje příznaky v duševní oblasti, tedy abnormální kognitivní, behaviorální, jazykový, sociální a emoční vývoj dítěte, jeho zpožďování nebo dokonce i jeho zástavu. Globální kognitivně-behaviorální projev dítěte pak nejen "imituje", ale je získanou poruchou autistického spektra (autismem). Příspěvek připomíná rizika nevhodného nadužívání "screens technologií" u malých dětí z pohledu dětského neurologa a logopeda.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.