Zur Bedeutung und Förderung von Textkompetenz im Sprachunterricht
Název česky | Význam a podpora textové kompetence ve výuce jazyků |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2022 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | FAUSTMANN, Stefanie. Zur Bedeutung und Förderung von Textkompetenz im Sprachunterricht. In Christian Hofer, Bettina Leitner, Daniela Unger-Ullmann. Sprachenlernen mit Erwachsenen. Graz: Leykam Universitätsverlag, 2022, s. 67-93. II. ISBN 978-3-7011-0504-5. |
Popis | Ústředním cílem výuky cizích jazyků je nejen porozumět textům s různou jazykovou složitostí, ale také je umět napsat a smysluplně používat při výuce. Bez práce s texty různých typů není možné organizovat efektivní výuku cizích jazyků, neboť jazyková činnost a jazyková komunikace jsou založeny na textech. Jedním z nejdůležitějších úkolů výuky cizích jazyků na vysokých školách je proto cílená podpora a další rozvoj textové kompetence nejen v mateřském, ale i v cizím jazyce. V následujícím článku je představen význam textové kompetence jako klíčové kompetence v naší moderní komunikační společnosti. Na základě vymezení tohoto pojmu je diskutována především otázka, jakým způsobem lze textovou kompetenci podporovat ve skupině vícejazyčných studentů. Důraz je zde kladen na prezentaci třífázového modelu Sabine Schmölzer-Eibinger (20112). Ten jasně ukazuje, které aktivity lze využít k rozvoji či dalšímu rozvíjení textové kompetence žáků cizího jazyka. Text se proto zabývá také úlohou textové kompetence v procesu výuky a učení se cizímu jazyku. V návaznosti na to jsou představeny materiály pro praktickou implementaci třífázového modelu ve výuce. Klíčovou otázkou zde je, jaké typologie úloh existují pro podporu textové kompetence ve výuce cizích jazyků. V článku jsou uvedeny příklady, jak mohou studenti jazyků využít své znalosti, zkušenosti a dovednosti ke zvládnutí úloh třífázového modelu a k dosažení individuálních výukových cílů. |