Kultur- und Wertevermittlung im universitären DaF-Unterricht – empirische Untersuchungen mit Sprachlehrenden und -lernenden der Universität Graz.
Název česky | Výuka kultury a hodnot v hodinách cizího jazyka němčiny na univerzitách - empirické studie s učiteli a studenty na univerzitě ve Štýrském Hradci. |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Kapitola v knize |
Citace | FAUSTMANN, Stefanie. Kultur- und Wertevermittlung im universitären DaF-Unterricht – empirische Untersuchungen mit Sprachlehrenden und -lernenden der Universität Graz. In Daniela Unger-Ullmann; Christian Hofer. Forschende Fachdidaktik IV. 1. vyd. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2024, s. 151-226, 75 s. 4. ISBN 978-3-381-12472-5. |
Popis | Tento článek pojednává především o tom, do jaké míry jsou hodnoty již vyučovány v kurzech GFL na škole treffpunkt sprachen - Zentrum für Sprache, Plurilingualismus und Fachdidaktik a jak lze tyto hodnoty zohlednit v hodinách cizího jazyka němčiny. Na základě definice a popisu pojmu hodnoty v historickém, sociálním a kulturním kontextu jsou také podrobněji rozebrány teorie a modely výuky kultury a hodnot. Dále jsou diskutovány výsledky dotazníkového šetření, které bylo provedeno v celkem 13 kurzech GFL na výše uvedené téma, s cílem zjistit, které základní hodnoty jsou pro studenty obzvláště důležité. Na druhé straně je zahrnut i pohled učitelů GFL, neboť v rámci projektu byly provedeny řízené rozhovory se sedmi lektory. Cílem je ukázat, jak lze výuku hodnot v kulturně reflektivních hodinách GFL realizovat v praxi, a to jak po stránce obsahové, tak metodické a didaktické. Kromě toho bude vyhodnocení pozorování ve třídě sloužit k posouzení chování studentů a učitelů, jejich vzájemných vztahů a postojů a ke zjištění, které z teoretických konceptů by měly být začleněny do kurzů GFL na škole treffpunkt sprachen. |