Pojmové mapy ako nástroj formatívneho hodnotenia v geografickom vzdelávaní: návrh metodológie výskumu
Název česky | Pojmové mapy jako nástroj formativního hodnocení v geografickém vzdělávání: návrh metodologie výzkumu |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Z vlastní zkušenosti a z mnoha studií hodnocení vyplývá, že nejčastějšími nástroji pro hodnocení zeměpisných znalostí našich studentů jsou didaktické testy, které se do značné míry opírají o učení se nazpaměť. Alternativou je formativní hodnocení, které slibuje větší zapojení žáků do procesu učení a lepší porozumění potřebám žáků ze strany učitelů. Jedním z prostředků, kterým lze průběžně sledovat porozumění, jsou pojmové mapy, které mají svůj původ v 60. letech 20. století. Pojmové mapy jsou vizuální pomůckou, pomocí níž si žáci mohou uspořádat získané informace, hledat souvislosti mezi geografickými jevy a sledovat své metakognitivní uvažování. Vycházejí z myšlenek konstruktivismu, strukturálního poznávání, smysluplného učení a kritického myšlení. O jejich pedagogickém potenciálu a úskalích při jejich zavádění bylo publikováno dostatek studií, ale jen několik z nich se týká výuky geografie a žádná z nich nepřišla s uceleným rámcem pro jejich aplikaci do procesu formativního hodnocení. Tento poster představí navrhovanou metodiku, kterou bych chtěla přispět ve svém disertačním výzkumu k objasnění potenciálu pojmových map jako nástroje formativního hodnocení v hodinách geografie. Předkládané schéma bude zaměřeno na konstruktivní („design-based“) výzkum, jehož účastníky budou středoškolští studenti a jejich učitelé. Cílem výzkumu bude mimo jiné vytvořit metodiku a modelové učební pomůcky, které pomohou učitelům a žákům efektivně využívat pojmové mapy při formativním hodnocení. |
Související projekty: |