El valor de la lectura y la literatura en el proceso de maduración psicosocial de los niños en edad escolar

Název česky Hodnota čtení a literatury v procesu psychosociálního zrání dětí školního věku
Autoři

LÍPOVÁ Magdaléna

Rok publikování 2025
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Cílem příspěvku je studium literárního textu určeného dětskému čtenáři z pohledu vývojové psychologie, zejména teorie Erika Eriksona. Příspěvek je součástí širšího doktorandského výzkumu a zkoumá ověření teze, že linie psychosociálního vývoje a vývojových krizí i proces osobního růstu se zcela přirozeně odráží v literatuře pro děti a mládež. Autoři literatury pro děti a mládež reflektují potřeby a zájmy dětí určitého věku a zohledňují historický kontext i aktuální problémy; v literatuře najdeme psychologické poznatky sdělované uměleckým jazykem, předávané velmi srozumitelným a přitažlivým způsobem. Příspěvek se pomocí interpretační analýzy zaměřuje na témata a motivy dětských knih a zkoumá, jak texty odpovídají úrovni psychosociálního vývoje čtenáře, jaké problémy a konflikty nastolují; zda odrážejí zájmy, emoce a rozvoj nových dovedností dětí daného ve věku. Tento konferenční příspěvek zkoumá z hlediska vývojové psychologie knihu Marka Tomana Cukrárna u Šilhavého Jima (která získala Cenu ZLATÁ STUHA 2019 v kategorii literární část) a zaměřuje se na studium těch aspektů Tomanovy prózy, které mohou motivovat žáky k rozvoji čtenářské kompetence.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.