El valor de la lectura y la literatura en el proceso de maduración psicosocial de los niños en edad escolar
Název česky | Hodnota čtení a literatury v procesu psychosociálního zrání dětí školního věku |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2025 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Cílem příspěvku je studium literárního textu určeného dětskému čtenáři z pohledu vývojové psychologie, zejména teorie Erika Eriksona. Příspěvek je součástí širšího doktorandského výzkumu a zkoumá ověření teze, že linie psychosociálního vývoje a vývojových krizí i proces osobního růstu se zcela přirozeně odráží v literatuře pro děti a mládež. Autoři literatury pro děti a mládež reflektují potřeby a zájmy dětí určitého věku a zohledňují historický kontext i aktuální problémy; v literatuře najdeme psychologické poznatky sdělované uměleckým jazykem, předávané velmi srozumitelným a přitažlivým způsobem. Příspěvek se pomocí interpretační analýzy zaměřuje na témata a motivy dětských knih a zkoumá, jak texty odpovídají úrovni psychosociálního vývoje čtenáře, jaké problémy a konflikty nastolují; zda odrážejí zájmy, emoce a rozvoj nových dovedností dětí daného ve věku. Tento konferenční příspěvek zkoumá z hlediska vývojové psychologie knihu Marka Tomana Cukrárna u Šilhavého Jima (která získala Cenu ZLATÁ STUHA 2019 v kategorii literární část) a zaměřuje se na studium těch aspektů Tomanovy prózy, které mohou motivovat žáky k rozvoji čtenářské kompetence. |
Související projekty: |