Unterrichtsformen und -phasen im tschechischen Physikunterricht: Design und Ergebnisse der CPV Videostudie Physik

Název česky Výukové formy a fáze ve výuce fyziky v České republice: design a výsledky CPV videostudie fyziky
Autoři

JANÍK Tomáš MIKOVÁ Marcela NAJVAR Petr NAJVAROVÁ Veronika

Rok publikování 2006
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://www.ipn.uni-kiel.de/zfdn/
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova video study; physics instruction; lesson; categorial system
Popis V příspěvku jsou prezentovány hlavní výsledky výzkumu výuky fyziky na 2. stupni brněnských základních škol, který byl realizován pod názvem CPV videostudie fyziky v letech 2004/05. Analýza byla provedena na 62 vyučovacích hodinách k tématům skládání sil (7. ročník) a elektrický obvod (8. ročník). Výsledky ukazují, že výuka fyziky je silně řízena učitelem a nabízí jen relativně málo prostoru pro samostatné a skupinové aktivity žáků. Dominujícími formami výuky jsou rozhovor se třídou, výklad/přednáška učitele a diktát. Dominujícími fázemi výuky jsou procvičování a aplikace učiva, naopak v relativně malé míře jsou zastoupeny fáze, jejichž jádrem je motivace žáků a metakognitivní podpora učebního procesu.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.