Interakce pedagogických asistentů v kontextu transakční analýzy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2009 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Assistant pedagogue; trust; interaction; qualitative research; focus group; Roma pupil; socio-culturally handicapped groups; school environment; teacher; education |
Popis | Výzkumná studie, kterou jsme realizovali v rámci výzkumného záměru PdF MU Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, navazuje na dlouhodobý kvalitativní výzkum a předchozí odborné texty. Jeden z nich jsme publikovali v loňském roce s názvem Edukace sociálně znevýhodněných žáků z pohledu asistentů pedagoga brněnských základních škol. Kvalitativní údaje (především deskripce výpovědí), které jsme získali prostřednictvím ohniskových skupin s romskými asistenty pedagoga, jsme se snažili analyzovat, popsat a vysvětlit jejich interakci (komunikaci) s učiteli, žáky a rodiči, a to prostřednictvím teorie transakční analýzy. Z relativně rozsáhlého textu jsme se zaměřili na analýzu komunikačních sděleních asistentů, prostřednictvím kterých vstupují do interakcí s dalšími osobami a pokusili jsme se vysvětlit možné příčiny konfliktů a nedorozumění, jež mají interpersonální povahu a se kterými se běžně setkáváme ve školním prostředí s větším počtem romských žáků. |
Související projekty: |