Porodní komplikace jako antecedent školních problémů dětí

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Lékařskou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

SCHOVANCOVÁ Regina FOLTOVÁ Lucie

Rok publikování 2011
Druh Článek ve sborníku
Konference Nové smery v bio-socio-kultúrnej antropológii
Fakulta / Pracoviště MU

Lékařská fakulta

Citace
Obor Veřejné zdravotnictví, sociální lékařství
Klíčová slova Caesarian sectio; obstetrical complications; forceps delivery; learning disabilities; dyslexia; dysgraphia; dysortographia; dyscalculia; hyperactivity; attention disorders
Popis Cíl: Zjistit, zda existuje spojitost mezi způsobem porodu dítěte a jeho pozdějším školním prospěchem a úspěšností. Materiál a metody: Soubor zahrnuje data o všech živě narozených novorozencích z Evropské longitudinální studie těhotenství a dětství (ELSPAC), přičemž do studie byly zahrnuty děti, jejichž matky měly v době porodu trvalé bydliště v Brně. Pokryto je období od 1.3.1991 – 30.6.1992, celkově 5549 dětí. Porovnávány budou porody pomocí kleští, primárně indikovaným císařským řezem a spontánní porody. Statistické metody: Korelační koeficienty Cramerovo V, Kendallovo tau, Kruskalova gamma a chí-kvadrát. Byly zvoleny neparametrické statistické metody, neboť jsme chtěly plně zajistit validitu našich výsledků v situaci, kdy rozložení dat a frekvence odpovědí ve výše popsaných analyzovaných skupinách byly výrazně nerovnoměrné. Závěr: Porod pomocí porodnických kleští představuje pro budoucí školní prospěch dítěte větší riziko než porod císařským řezem. Nejméně sledovaných potíží vykazují děti po porodu spontánním.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.