Porodní komplikace jako antecedent školních problémů dětí
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Nové smery v bio-socio-kultúrnej antropológii |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Veřejné zdravotnictví, sociální lékařství |
Klíčová slova | Caesarian sectio; obstetrical complications; forceps delivery; learning disabilities; dyslexia; dysgraphia; dysortographia; dyscalculia; hyperactivity; attention disorders |
Popis | Cíl: Zjistit, zda existuje spojitost mezi způsobem porodu dítěte a jeho pozdějším školním prospěchem a úspěšností. Materiál a metody: Soubor zahrnuje data o všech živě narozených novorozencích z Evropské longitudinální studie těhotenství a dětství (ELSPAC), přičemž do studie byly zahrnuty děti, jejichž matky měly v době porodu trvalé bydliště v Brně. Pokryto je období od 1.3.1991 – 30.6.1992, celkově 5549 dětí. Porovnávány budou porody pomocí kleští, primárně indikovaným císařským řezem a spontánní porody. Statistické metody: Korelační koeficienty Cramerovo V, Kendallovo tau, Kruskalova gamma a chí-kvadrát. Byly zvoleny neparametrické statistické metody, neboť jsme chtěly plně zajistit validitu našich výsledků v situaci, kdy rozložení dat a frekvence odpovědí ve výše popsaných analyzovaných skupinách byly výrazně nerovnoměrné. Závěr: Porod pomocí porodnických kleští představuje pro budoucí školní prospěch dítěte větší riziko než porod císařským řezem. Nejméně sledovaných potíží vykazují děti po porodu spontánním. |
Související projekty: |